بلاگ

راهنمای کامل کاربرد چوب صنوبر در ساخت انواع مبلمان

کاربرد چوب صنوبر در مبلمان
پیشنهاد خرید
Logano 2
مبل کلاسیک 8 نفره مدل لوگانو14,000,000 تومانخرید کنید

کاربرد چوب صنوبر در ساخت انواع مبلمان

چوب صنوبر یا تبریزی یکی از انواع چوب ها در حوزه نجاری است که بسیار کاربرد دارد. یکی از اصلی ترین کاربرد چوب صنوبر در صنعت مبلمان و دکوراسیون است. رنگ چوب صنوبر سفید مایل به سبز می باشد. چوب صنوبر دارای جنسی نرم و مقاومت خوبی است. چوب صنوبر قابلیت این را دارد که به صورت ظریف در آورده شود البته باید به این نکته توجه داشته باشید که به خوبی مراحل رنگ و روغن چوب انجام شده باشد.

چوب صنوبر چیست ؟ و کاربرد آن در صنایع مبلمان

چوب صنوبر یکی از چوب های بومی ایران است. این چوب از درخت تبریزی که نام دیگر آن سپیدار است گرفته می شود. رنگ چوب این درخت سفید بوده اما داری تناژ رنگی سبز یا قهوه ای نیز می باشد. هر چه درخت جوان تر باشد تناژ رنگی آن سبز رنگ است و به مراتب سن درخت هر چه بالا تر باشد تناژ رنگ چوب درخت به قهوه ای متمایل می شود.

مهمترین دلیل که چوب صنوبر در انواع صنایع چوبی علی الخصوص در زمینه مبلمان نیز کاربرد دارد سرعت رشد آن است. این درخت در طی 15 سال 25 متر رشد می کند و توجه تولید کنندگان چوب به سمت پرورش و کاشت این نوع درخت بیش از پیش است.

ویژگی چوب صنوبر

دو ویژگی اصلی چوب صنوبر یکه رنگ پذیری آن و دیگری صاف و یکدست بودن چوب است. سطح چوب صاف می باشد. مهمترین ویژگی چوب صنوبر قابلیت رنگ پذیری آن است به هر رنگی که بخواهید می توانید این چوب را در بیاورید.

 اگر چوب صنوبر به خوبی سنباده خورده باشد مقاومت بالایی در مقابل پوسیدگی خواهد داشت. از سوی دیگر در صنایعی که قرار است چوب رنگ بخورد مانند دراور های رنگی و دکوراسیون چوبی رنگی در منزل چوب صنوبر بسیار کاربردی خواهد بود.

چوب صنوبر اگر برای پروژه خارجی استفاده شده باشد هر چند سال یکبار باید رنگ آن تمدید شود اما در پروژه های داخلی نیاز به این کار نیست. حتماً باید چوب صنوبر چند لایه آستر رنگ داشته باشد در غیر این صورت تغییر رنگ خواهد داد یا لکه خواهد شد. آستر رنگ به طور یکدست جذب چوب خواهد شد و بعد از رنگ آمیزی نهایی رنگ یک دست و زیبایی خواهید داشت.

با توجه به ویژگی که در خصوص چوب صنوبر عنوان کردیم این چوب برای ساخت انواع دکور چوبی و آباژور و کنسول رنگی و به طور کلی وسایل تزیینی چوبی بسیار زیبا و سبک و با کیفیت خواهد بود اما برای صنعت ساخت مبلمان پیشنهاد نمی کنیم از این جنس چوب استفاده کنید.

مزایای چوب صنوبر

در صنعت مبل سازی کیفیت چوب مبل از اهمیت بالایی برخوردار است. همان طور که کیفیت مهم است قیمت نیز دارای اهمیت است بنابراین ساخت مبلمان با چوب های خیلی محکم درست است که کیفیت را بالا می برد اما به همان نسبت قیمت نیز بالا خواهد رفت و به همان میزان طراحی کردن بر روی این نوع چوب ها چندان کار راحتی نیست اما چوب صنوبر به عنوان چوبی خوش تراش معروف است و قیمت پایینی نسبت به چوب های دیگر دارد.

این نوع چوب با دلیل بازدهی خوبی که دارد در صنعت مبلمان که یکی از صنایع پر کاربرد در دنیای امروز است از لحاظ زیست محیطی کارایی دارد اما قاعدتاً گزینه خوبی برای ساخت مبل نیست. چوب صنوبر داری وزن پایینی است و به راحتی می توان روی آن چکش کاری کرد. یکی از مزیت های دیگر این نوع چوب قابلیت چوب کاری خوب آن است. بنابراین می توان این چوب را به عنوان گزینه ای برای ساخت اسکلت مبلمان معرفی کرد اما نمی توان گزینه خوبی باشد زیرا به راختی خط و خش می شود.

معایب چوب صنوبر

اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید به هیچ عنوان از چوب صنوبر در ساخت مبلمان استفاده نکنید. همان طور که گفته شد چوب صنوبر قیمت پایینی دارد که به همین دلیل ممکن است بدون اینکه بدانید مبلی که خریداری می کنید از چوب صنوبر ساخته شده باشد.

 چوب صنوبر به راحتی موریانه می افتد. به علت نرم بودن چوب استفاده غیر استاندارد برای وزن های بالا به مرور سبب شکستن چوب مبل می شود. همچنین به راحتی خط و خش می افتد. بنابراین کاربرد اصلی چوب صنوبر در ساخت دکور و عروسک های چوبی است که دارای ظریف کاری بالا هستند.

در انتها شما میتوایند مقایسه چوب گردو و راش را هم ملاحظه کنید که در ساخت مبلمان نیز استفاده می شود.

4.2/5 - (4 امتیاز)

1 فکر در مورد “ راهنمای کامل کاربرد چوب صنوبر در ساخت انواع مبلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *