دکوراسیون داخلی

نحوه تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه؛ عاشق این روش می شوید!

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه

استفاده از شوینده های مخصوص تمیز کردن مبل روش مناسبی است، اما اگر بخواهید برای همیشه از این روش استفاده کنید، خیلی زود پارچه مبل تان آسیب می بیند و ظاهر نو و زیبایش را از دست می دهد. به همین خاطر، تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه یک روش کم ضرر، با نتایج عالی شناخته می‌شود. با خواندن ادامه این مطلب یاد بگیرید، چگونه می توانید مبل پارچه‌ای خود را با سرکه و چند وسیله خانگی به آسانی و بدون استرس تمیز کنید.

مجبور به خرید انواع شوینده گران نیستید!

روش های مختلفی برای تمیز کردن مبل وجود دارد. اما روشی که دردسر کمتری داشته باشد، مورد توجه خاصی قرار می گیرد. به عنوان مثال، تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش یکی دیگر از راهکار مناسب برای شستوی مبل در خانه است، اما بدلیل ایجاد کف و زمان بر بودن و یا مواد شیمیایی موجود در آن خیلی ها نسبت به استفاده از آن امتناع می کنند.

در ادامه مراحل تهیه محلول پاک کننده مبل با سرکه را یاد می گیرید تا هر لحظه احساس کردید مبلتان کثیف و بد بو شده است، از آن استفاده کنید:

قسمت اول: ساخت محلول پاک کننده سرکه

با طی کردن مراحل زیر محلول شما ساخته می شود:

  • در اولین مرحله یک بطری اسپری را با یک فنجان آب گرم پر کنید. آب گرم همیشه شکننده کثیفی ها و بوها بوده و هست. جوش شیرین هم می تواند به عنوان یک روش جایگزین استفاده شود. اما کربنات اضافه آن باعث ایجاد حباب می شود.
  • 1/2 فنجان سرکه سفید را در بطری آب مخلوط کنید و برای پیشگیری از نشت آن از قیف استفاده کنید. سرکه اسید ملایمی است که چرک ها را از بین می‌برد و باعث خنثی شدنبو می شود.
  • 1/2 قاشق غذاخوری صابون مایع به محلول خود اضافه کنید. استفاده از صابون طبیعی یا شوینده ظرف مانعی ندارد. مقدارکمی صابون به از بین بردن چربی و کثیفی‌ها کمک می‌کند. محلول را به آرامی مخلوط کنید، طوری که با هم زدن یا چرخاندن آهسته بطری اسپری، حباب ایجاد نشود. اگر می خواهید از ایجاد عطرها جلوگیری کنید، بهتر است از صابون مایع طبیعی استفاده کنید.

 قسمت دوم: نوبت به تمیز کردن مبل پارچه ای می‌رسد.

شستن روکش‌های مبل: اگر از هرگونه پوشش روی مبل استفاده می کنید، آن را بردارید. معمولا روکش پارچه ای روی کوسن ها و بالش های مبل قرار دارد و با باز کردن زیپ آنها به راحتی جدا می‌شود. اگر نمی دانید مبل شما روکش دارد یا خیر، درزهای پایینی کوسن‌ها را بررسی کنید. احتمال اینکه یک زیپ در آنجا پنهان شده باشد، بسیار زیاد است. روکش ها را می توان به صورت جداگانه در ماشین لباسشویی روی دور گرم و ملایم بشویید، سپس روکش را در هوا خشک کنید.

مبل را جارو برقی بکشید: حتما قبل از تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه، مبل را جاروبرقی بکشید تا کثیفی و آلودگی های روی آن از بین برود. استفاده منظم از جاروبرقی روی مبل موجب تمیز نگه داشتن و مرتب بودن آن می شود. قبل از استفاده از محلول سرکه باید تمام گرد و غبارها و کثیفی های پارچه را از روی مبل پاک کنید. کوسن ها را از روی مبل بردارید تا خاک های به دام افتاده از بین ترک های مبل هم خارج شود.

محلول سرکه را روی مبل اسپری کنید: اگر در حال تمیز کردن لکه‌ها هستید، به جای این که دستمال آغشته به محلول را روی سطح مبل بکشید، سعی کنید به صورت ضربه ای به پاک کردن لکه بپردازید. اما اگر می خواهید کل مبل را تمیز کنید اجازه دهید محلول حدود چند دقیقه قبل از کشیدن پارچه روی مبل باقی بماند. مراقب باشید مبل را کاملا خیس نکنید. هدف این است که هنگام کشیدن پارچه سطح مبل مرطوب باشد، نه خیس.

اگر هنوز لکه ها پابرجا هستند:

اگر احساس کردید لکه ها هنوز باقی مانده است و نیاز به توجه بیشتری دارند، دوباره محلول را روی لکه اسپری کنید و بگذارید محلول برای چند دقیقه باقی بماند. این کار را تا زمانی تکرار کنید که لکه ها، آلودگی ها و بوها کاملاً پاک شود. برای رفع لکه های سرسخت از حرکات دایره ای در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

قسمت سوم: اجازه دهید مبل در هوا خشک شود.

بعد از خشک شدن مبل، بوی آن باید کاملاً از بین برود و مبل شما تقریبا نو به نظر رسد. هر زمانی که احساس کردید مبل شما بوی بد می دهد یا به صورت تصادفی چیزی روی آن ریخته می‌شود، این روند را تکرار کنید.

می‌توانید برای خشک شدن سریع تر مبل از جاروبرقی استفاده کنید. اگر احساس کردید بعد از اتمام مراحل تمیز کردن مبل با سرکه، بوی سرکه باقی مانده، اصلا نگران نباشید. این موضوع با گذشت زمان کاملا برطرف می‌شود. اما اگر بوی مبل غیر طبیعی به نظر می رسد یا بوی آن آزارتان می دهند، روی مبل خوشبوکننده مورد علاقه تان را اسپری کنید.

کلام آخر

در پایان کار فراموش نکنید روی بطری اسپری برچسب بزنید و محلول اضافی را برای استفاده مجدد نگه دارید. چراکه هرگز نمی دانید چه زمانی به تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه و لکه بر اضطراری نیاز پیدا می کنید.

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *