دکوراسیون داخلی

مراحل تولید مبل راحتی

مراحل تولید مبل راحتی

مراحل تولید مبل راحتی و پروسه تولید آن را در زیر خواهیم داشت و در آخر در صورت نیاز با قرار دادن نظرات خود، ما و دیگران دوستان را در بهبود مقاله راهنمایی نمایید.

  • مونتاژ اولیه
  • رنگ کاری
  • سرهم بندی مبل

در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون مراحل تولید مبل راحتی مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. اگر می خواهید شبیه حرفه ای ها دست به خرید بزنید به شما توصیه می کنیم با ما همراه باشید.

مراحل تولید مبل راحتی

 همان طور که می دانید در پرسه ساخت مبل راحتی از متریال مختلف در پرسه های کاری متفاوت بهره گرفته می شود. بسته به قیمت تمام شده محصول متریال استفاده شده نیز تغییر پیدا می کند. کیفیت چوب، پارچه، رنگ و کلاف داخلی مبل از پارامترهای مهمی است که بسته به قیمت تمام شده مبل مد نظر قرار داده می شود.

مراحل تولید مبل راحتی- رام بری

مراحل تولید مبل راحتی- رام بری

 یکی از مهم ترین آیتم های که در پرسه ساخت انواع مبل راحتی از آن استفاده می شود چوب است. شاید با خود تصور کنید که مبل های راحتی بیشتر از پارچه تشکیل شده اند. باید به شما بگویم کلاف داخلی مبل که اسکلت بندی اصلی آن را تشکیل می دهد و در برخی مواقع نمای بیرونی مبل با استفاده از چوب ساخته می شود. از همین رو الوارهای چوب که از جنگل تهیه می شود به دستگاه های کارخانه چوب بری سپرده می شود تا برای استفاده در صنعت چوب برش داده شود. سپس برای مدت زمان تقریبا طولانی نگهداری می شود تا مغز چوب به خوبی خشک شود. این امر مانع از خم شدن کار در پرسه تولید و یا حتی در حین مصرف می شود. بیشترین چوبی که از جنگل برای ساخت مصنوعات چوبی مورد استفاده قرار می گیرد چوب راش است.

مراحل تولید مبل راحتی- نجاری

مراحل تولید مبل راحتی- نجاری

نجاری و کار متخصصین این بخش در داخل خود کارخانه تولیدی مبل دنبال می شود. بعد از اینکه بر اساس متریال سفارشی در پرسه ساخت چوب ها به دست تولید کننده رسید. نجار بر اساس الگویی که از پیش مشخص شده است. متناسب با سبک طراحی که مد نظر دارد سعی می کند تا با الگویی استاندارد به برش چوب های آماده شده بپردازد. این کار سبب می شود تا قطعات برای استفاده در پرسه ساخت مبل راحتی در اختیار تولید کننده قرار بگیرد. کلاف مبل، نمای بیرونی مبل برای دسته ها و پایه ها و ده ها پارامتر دیگر در نجاری طراحی و ساخته می شود.

مراحل تولید مبل راحتی- منبت کاری

مراحل تولید مبل راحتی- منبت کاری

اگر قرار باشد مبل های راحتی به صورت کلاسیک طراحی و تولید شود نیاز به منبت کاری در پرسه ساخت امری بسیار لازم و ضروری است؛ زیرا بدون هنر منبت کاری بر روی دسته، تاج و پایه ها عملا مبل ساخته شده هیچ شباهتی به مبل کلاسیک نخواهد داشت. از همین رو چوب های برش خورده به دست متخصصین بخش سی ان سی سپرده می شود تا متناسب با طرح های که به دستگاه داده شده است روند برش چوب دنبال شود. در این بخش طرح های سه بعدی توسط متخصصین دستگاه سی ان سی بر روی چوب های نمونه در قالب فایل سه بعدی طراحی می شود.

البته برای کارهای خیلی لوکس و گران قیمت پرسه منبت کاری به صورت دستی دنبال می شود که این امر چوب بهتر و مرغوب تری را نیز طلب می کند؛ زیرا منبت کاری به صورت دستی ممکن است سبب شکستگی کار در پرسه تولید شود اگر از چوب مرغوبی استفاده نشود. از آنجایی که این سبک منبت کاری بسیار گران است از هنر سی ان سی در پرسه ساخت مبلمان راحتی عموما استفاده می شود. حکاکی و منبت کاری بر روی چوب عموما برای کارهای کلاسیک دنبال می شود.

مراحل تولید مبل راحتی- مونتاژ کاری

مراحل تولید مبل راحتی- مونتاژ کاری

در این قسمت کلیه چوب های که به صورت منبت کاری شده برش خورده و تراشیده شده است. همراه با چوب های که برای کلاف مبل در نظر گرفته شده است. به بخش مونتاژ ارسال می شود. متخصصین این بخش به صورت کلی کلاف مبل را مونتاژ می کنند. پرسنل متخصص به ترتیب تمام قطعات را متناسب با الگویی که در اختیار آن ها داده شده است سرهم می کنند تا مبل در این مرحله شکل اولیه خود را به دست آورد. بسته به سبک طراحی و ساخت مبل از یراق آلات متفاوتی به منظور نصب ومونتاژ کردن قطعات استفاده می شود. به عنوان مثال برای مبل های راحتی ساده از یراق آلات ساده و برای مبل های تخت خواب شو از یراق آلات متفاوتی در پرسه ساخت و مونتاژ بهره گرفته می شود.

مراحل تولید مبل راحتی-رنگ کاری

مراحل تولید مبل راحتی-رنگ کاری

 پرسه رنگ کاری عموما در چندین مرحله به انجام می رسد. در مرحله اول نیاز است سمباده زنی توسط دستگاه های حرفهای دنبال شود. بعد از این که سطح روی کار صاف و صیقلی شد روند رنگ کاری روی نمای بیروی کار به انجام می رسد. این کار عموما در سه مرحله با سمباده زنی به خصوص و رنگ کاری دنبال می شود. سمباده زنی سبب می شود تا ناهمواری های روی چوب از میان برداشته شود و کار ظریف تر و صیقلی تر شده نمایش داده شود. از پلی استر به منظور تثبیت و ماندگاری رنگ بعد از اتمام کار استفاده می شود. پلی استرها عموما به دو صورت براق و مات مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل تولید مبل راحتی- انتخاب پارچه

مراحل تولید مبل راحتی- انتخاب پارچه

آیتم اصلی که سبب می شود جلوه بصری کار فراهم شود انتخاب پارچه است. در این بخش پارچه ها متناسب با نوع مبل مد نظر قرار داده می شود. به عنوان مثال برای مبل های راحتی ایتالیایی یا همان مبل های چستر نیاز است از پارچه های که تراکم بیشتری دارد در پرسه ساخت بهره گرفته شود؛ زیرا نباید در زمان لمسه دوزی کردن کار پاره شود و این امر طلب می کند از پارچه های که در هر متراژ نسبت به پارچه های دیگر وزن بیشتری دارند استفاده شود. برای مبل های راحتی نیز از پارچه های جیر و چرم کمتر استفاده میشود؛ زیرا استفاده مداوم از این مبلمان نیاز به پارچه های مقاوم تر و راحت تری راطلب می کند. متناسب با الگوی مشخص و تعین شده توسط خیاط های ماهر و توانمند روند برش دادن پارچه دنبال می شود.

مراحل تولید مبل راحتی- رویه کوبی

مراحل تولید مبل راحتی- رویه کوبی

 رویه کوبی کردن مبل کار بسیار تخصصی است زیرا کار در این مرحله به اتمام می رسد. مگر اینکه نیاز به نسب یراق آلات زینتی بر روی دسته ها و تاج کار باشد. از همین رو در این بخش روند تسمه کشی، فنر کشی، قرار دادن اسفنج بر روی کلاف وکشیدن پارچه و تنظیم کردن آن به ترتیب دنبال می شود. برای مبل های ایتالیایی از هنر لمسه دوزی کمک گرفته می شود.

در برخی مواقع این لمسه دوزی به صورت دستی و در مواقعی دیگر به صورت چرخی توسط بخش خیاطی به انجام می رسد. این امر در تعین قیمت مبل بسیار اثر دارد؛ زیرا مبل های که از لمسه دستی بهره گرفته اند قیمت تمام شده بیشتری را نسبت به چرخی تعین می کنند. در برخی کارها هنر لمسه دوزی برای رویه کوبی با طرح دوخت دنبال می شود و در برخی دیگر با گل میخ های زینتی یا دکمه ای به انجام می رسد.

 کلام آخر پیرامون مراحل تولید مبل راحتی

 همان طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید برای تولید مبل راحتی مراحل کار بسیار متفاوت است. نیاز است این مراحله به ترتیب دنبال شود زیرا هر کدام به صورت زنجیره ای به دیگر وصل است. در قدم اول باید چوب های که قرار است برای ساخت کلاف مبل مورد استفاده قرار بگیرد برش خورده و بعداز خشک شدن در پرسه ساخت مورد استفاده قرار بگیرد.

در مرحله بعد نجاری است که نجار چوب ها را متناسب با استاندارد مشخص شده ای که برای مبلمان در اختیار دارد برش می زند. چوب های برش خورده در بخش مونتاژ روی یک دیگر سوار می شوند تا چوب شکل اصلی یک مبل که اسکلت بندی اولیه آن است را به خود بگیرد. بعد از آنکه چوب ها نصب شدن نیاز است از هنر منبت کاری استفاده شود. البته اگرمبل کلاسیک باشد این امر دنبال می شود زیرای برای مبلمان مدرن این مهم به انجام نمی رسد. بعد از رنگ کاری چوب و نمای بیرونی آن بعد از خشک شدن پارچه های که قرار است برای رویه مبل بر روی اسفنج و فوم مورد استفاده قرار بگیرد بعد از برش و دوخت به بخش رویه کوبی ارسال می شود.

در پایان نیز هنر لمسه دوزی روی کار دنبال می شود و تولید مبل راحتی در این بخش به پایان می رسد. امید است مطالب پیش رو در راستای معرفی مراحل تولید مبل راحتی مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و از این پس با درایت بیشتری دست به خرید بزنید.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *